Iedereen heeft wel eens een bedrijfsidee. Sommige van die ideeën zijn geweldig, andere niet. De uitdaging is om van dat idee een succesvolle onderneming te maken. Maar om dit te doen, moet je vanaf het begin een plan hebben voor je bedrijf. Een bedrijf starten is niet eenvoudig en er zijn veel dingen die je moet overwegen voordat je een onderneming start. Deze overwegingen zullen je helpen bepalen of dit het juiste moment is om het bedrijf te lanceren, en bieden ook inzicht in welke stappen je moet nemen om er te komen. Verder is het natuurlijk ook belangrijk om over zaken zoals aansprakelijkheid na te denken, bijvoorbeeld moet ik een eenmanszaak of een BV oprichten, en moet ik dan ook een holding maken? Hier zijn 3 dingen die elke ondernemer moet overwegen voor zijn bedrijf:
Welke rechtsvorm moet ik gebruiken?
Bij het kiezen van een juridische structuur voor je bedrijf zijn er veel factoren waarmee je rekening moet houden. Ten eerste moet je beslissen of je wilt werken als eenmanszaak of BV. Hierin is de BV de meest voorkomende juridische structuur die door ondernemers wordt gebruikt. Dit komt vooral doordat het de aansprakelijkheid bij het bedrijf legt wanneer je in financiële problemen komt bijvoorbeeld. Bij een eenmanszaak ben jij persoonlijk aansprakelijk en dus loopt je persoonlijke eigen vermogen risico. Wanneer je een BV hebt is dit niet het geval, je kan zelfs een holding oprichten naast de BV om de BV haar waardevolle bezitten te beschermen. Dit is iets belangrijks om te overwegen.
Ken de concurrenten
Voordat je het nieuwe bedrijf start, moet je onderzoek doen naar de concurrentie in de branche. Je kan dit doen door online naar soortgelijke producten of diensten te zoeken en te zien wie de concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en wat het algemene sentiment ten aanzien van het product of de dienst is. Je kan ook met mensen praten om een nauwkeuriger beeld te krijgen van hoe de sector is en met welke uitdagingen bedrijven momenteel worden geconfronteerd. Als je de sterke en zwakke punten van de concurrenten kent, kun je beslissen wat jouw bedrijf onderscheidt en hoe je de product of dienst ten opzichte van dat van hen kunt positioneren.
Wat is de missie als bedrijf?
Wanneer u een bedrijf begint, is het belangrijk om een duidelijk idee te hebben van waar uw bedrijf voor staat. Waarom hebben mensen dit nodig? Wie zijn je klanten? Wat willen ze? Wat zijn de frustraties? Als je deze vragen hebt beantwoord, kan je een missieverklaring voor je bedrijf schrijven.