Een flesje bier uit de koelkast is lekker, maar een ijskoud tapje is nog véél lekkerder. Dat weten ook de dames en heren bij Heineken, die op 25 september tijdens een groots feest aan ’t IJ in Amsterdam een compleet nieuwe thuistap lanceerden. Met The SUB hoopt het Hollandse biermerk het thuisverbruik net even wat luxer te maken dan we gewend zijn. Na veel (misschien iets té veel) biertjes getapt te hebben het oordeel.
Launching The SUB
Terwijl een stel prachtige Heineken-dames rondlopen met mini-hamburgers, toastjes en natuurlijk ijskoude biertjes (in flesjes welteverstaan), is het wachten op het grote moment: de aankondiging van The SUB. Tussen de pers en een hoop hippe mensen door, spotten we hier en daar ook een stel BN’ers die net als wij nu al staan te genieten van een herkenbare Heineken-ambiance; een laid-back sfeertje waarbij iedereen met elkaar staat te praten over van alles en nog wat, de een over de laatste kwartaalcijfers, de ander over een net gekochte nieuwe auto, maar vooral over de nieuwe thuistap sensatie. Na wat korte gesprekken gaat plots de muziek uit en begint het water van ’t IJ te bubbelen. Een link met de naam van het nieuwe apparaat is al snel gelegd, en ja hoor, in combinatie met een coole licht- en soundshow komt er daadwerkelijk een mini-SUBmarine uit het water, met daarin een man die The SUB aan land komt brengen. Flink wat spektakel dus, maar de echte presentatie moet nog beginnen.
Na de coole ‘show’ worden alle aanwezigen uitgenodigd naar binnen te komen, waar een prachtig Heineken-huis is ingericht en we door middel van een vette presentatie van designer Mark Newson dan eindelijk worden geïntroduceerd aan The SUB. Compleet met comfortabele lounge area’s, herkenbaar groen neonlicht en – nog veel belangrijker – om de paar meter een tap, kan het proeven en tappen beginnen! Met hulp van enkele tap-experts en Heineken barmannen wordt ons de fijne kneepjes van het tappen bijgebracht. Een must als je een écht goed biertje wilt tappen, want wist je bijvoorbeeld dat je de afschuimer het beste op 45 graden kunt houden tijdens het verwijderen van overtollig schuim? Wij dus niet.
Review Heineken The SUB
Heineken stuurde ons enkele dagen geleden een exemplaar op van The SUB met de vraag of we hem wilden testen. Een vraag met een simpel antwoord, want alleen om het design is het al een apparaat die in elk huishouden behoort te staan. Met de complete GuyTalk redactie zijn we aan het tappen geslagen.
Allereerst zullen we even uitleggen wat The SUB precies is. De thuistap is dus ontworpen door designer Marc Newson in samenwerking met KRUPS, en is in feite het jongere broertje van de (grotere) BeerTender. Het grote verschil met de andere biertapper van Nederlands’ beste biermerk is, naast het prachtige ontwerp, dat The SUB gebruik maakt van handige Torps. Dit zijn twee liter ‘fustjes’ die in elke koelkast voorgekoeld kunnen worden. Twee liter dus, in tegenstelling tot de vijf liter die in de BeerTender gaat. Als je denkt dat dit een nadeel is, dan heb je het fout. Terwijl de BeerTender inderdaad gevuld kan worden met meer bier, is The SUB een stuk gebruiksvriendelijker, júist vanwege die handig te koelen en handzame Torps.
Wat ook fijn is aan de Torps, is dat je met The SUB niet alleen een Heineken biertje kunt tappen, maar biertjes vanuit de hele wereld. Zo zijn de fustjes op dit moment verkrijgbaar voor Heineken, Desperado’s, Birra Moretti Baffo D’Oro, Affligem, Pelforth Blonde, Wieckse en Tiger Beer. Binnenkort wordt hier ook Brand UP en BRand Weizen aan toegevoegd. Afhankelijk van welk merk je kiest betaal je meer of minder, maar over het algemeen is de prijs prima te doen (een Heineken Torp kost je €5,79, terwijl je voor een Desperado’s €9,79 betaalt). Een vers getapt biertje mag wat ons betreft namelijk ook best wat meer kosten dan een simpel flesje.
Na het openen van de doos stonden we even een paar minuten te knutselen om The SUB daadwerkelijk aan de praat te krijgen. Gelijk na opening tappen werd hem overigens niet: de Torps moeten gemiddeld 4-6 uur in de koelkast voorkoelen voordat ze koud genoeg zijn voor verbruik. Natuurlijk kan je ze ook in de tap zelf laten koelen, maar mocht je een feestje hebben waar meer dan twee liter gedronken wordt (elk feestje dus), dan is het handig als je de Torps alleen nog maar in het apparaat hoeft te stoppen.
Terwijl een biertje schenken op veel taps nog een aardig kunstje is, is het bij The SUB eigenlijk moeilijker een verkeerd biertje te tappen dan een perfecte 2-vinger schuimkraag. Of dat komt door de nieuwe tapskills die we hebben opgedaan tijdens het Launch Event weten we niet, maar het lijkt er inmiddels op alsof we zo in de kroeg achter de bar kunnen gaan staan.
Conclusie
The SUB krijgt van ons een 9 met een dikke schuimkraag. Het apparaat ziet er goed uit, het tappen is simpeler dan ooit en het gebruik van de twee-liter Torps maakt het allemaal af. Je koopt The SUB voor 249 euro. Dat is dus een aardig prijskaartje, maar trendsetters of mannen die liever teveel visite hebben dan te weinig, doen er goed aan het ding in de keuken te hebben staan – of in de woonkamer, maar dat is misschien alleen voor vrijgezelle mannen of mannen met veel overtuigingskracht weggelegd. Met wie proost jij binnenkort?